Czarne okna szturmem wdzierają się do współczesnej architektury. Są stylowe, ładne, nadają budynkom charakteru i bynajmniej nie wyglądają ponuro. Zwłaszcza jeśli ich profile wykonane są z cienkiego aluminium.
Czarne okna wypierają szare, białe, drewniane
Czarne okna? Tak! To najnowszy trend, który zyskuje coraz szersze grono zwolenników i wiele wskazuje, że w latach dwudziestych XXI wieku będzie jednym z wiodących w nowoczesnym budownictwie. Mody się zmieniają. Także w architekturze. Przez długie dziesięciolecia dominującym kolorem stolarki okiennej była biel. Tak było w przypadku starych okien drewnianych, jak również tych z PCV, które szturmem zdobyły rynek w latach dziewięćdziesiątych. Na przełomie stuleci wyraźnie zaznaczyła się kolejna tendencja: okna drewniane lub takie udające, czyli różnego typu imitacje wykonane z PCV w kolorze dębu, buku i innych gatunków. Następnym stylistycznym zwrotem było odważne wprowadzenie do architektury stolarki w różnych odcieniach szarości – bardzo często był to grafit lub antracyt. Było to jawne odejście od kanonów architektury „swojskiej” i ciepłej, na rzecz nieco chłodniejszych wariacji na temat modernizmu. Było to też związane z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem nowoczesnych profili aluminiowych (aczkolwiek i w tym przypadku dużą część rynku stanowiły imitacje z PCV). Ostanie miesiące przynoszą dalsze zaostrzenie tego kursu – coraz częściej w projektach budynków uwzględnia się już nie szarość, lecz czystą czerń.
Do czego służą czarne okna?
Do czego służą czarne okna? W jakiego typu architekturze sprawdzają się najlepiej? Warto wskazać kilka typowych kierunków:
- Nowoczesna stodoła – zyskujący ogromną popularność format budownictwa jednorodzinnego, będący połączeniem architektury nowoczesnej z tradycyjną, o rustykalnym rodowodzie.
- Dom lub blok mieszkalny modernistyczny, charakteryzujący się prostymi, minimalistycznymi formami
- Budynek pofabryczny, typu loft – do czerwonej cegły pasować może tylko kilka kolorów, a czerń jest jednym z nich
- Obiekt biurowy, handlowy, użyteczności publicznej – czerń od zawsze uważana była za kolor szlachetny, doskonale więc nadaje się do tego, by podkreślić prestiż miejsca.
Co ważne, wbrew pozorom i wbrew obawom niektórych osób, czarne okna nie robią mrocznego wrażenia. Wszystko jest kwestią odpowiedniej kompozycji bryły budynku, a od wewnątrz – aranżacji przestrzeni. W zestawieniu z bielą pozostają mocnym i wyrazistym, lecz bynajmniej nie ciężkim akcentem, nadającym konstrukcji charakteru. Doskonale też komponują się z ciepłym drewnem, zarówno na elewacji, jak też we wnętrzu. Podobnie rzecz wygląda w przypadku cegły, zwłaszcza postarzanej.
Cięższym, ale świetnie wyglądającym połączeniem, jest zestawienie czarnych okien z betonem lub jego imitacją – to typowy styl industrialny. Oczywiście nic nie szkodzi temu, by wybrać opcję pure black, gdzie w czarnej tonacji utrzymany jest cały budynek, łącznie z fasadą i dachem, a efekt wyjątkowości i zróżnicowania osiąga się poprzez umiejętną grę formami i fakturami.
Czym się różnią czarne okna aluminiowe od wykonanych z PCV?
Co łączy wymienione wyżej formy architektoniczne, pozornie od siebie odległe? Większość z nich charakteryzuje się bardzo dużymi powierzchniami przeszkleń, niekiedy wręcz zastępującymi elewacje. W takim przypadku czarne okna mogą być jedynie aluminiowe. Metal ten jest niezwykle wytrzymały, a przy łatwy w formowaniu i elastyczny. Jego właściwości umożliwiają zaprojektowanie i produkowanie okien o rozpiętości nawet do kilkunastu metrów, co jest niewykonalne w przypadku PCV oraz drewna. Czym jeszcze się różnią czarne okna aluminiowe od konkurencyjnych rozwiązań? Przede wszystkim metalowe profile są cieńsze, co pozwala oknom nadać lżejszego, nowocześniejszego, bardziej wyrafinowanego charakteru, a jednocześnie zapewnia lepsze doświetlenie pomieszczeń, przy zachowaniu najbardziej rygorystycznych parametrów dotyczących energooszczędności. Po drugie, czarne okna z aluminium łatwo jest wykonać – materiał ten malowany jest proszkowo na dowolny kolor wybrany przez inwestora z bogatej palety barw.